Monday 1 June 2015

HANYA KAMU , JOHANNA BAB 3

BAB 3
            Johanna terus ketawa gelihati bila melihatkan wajah Mak Mah yang nampak sungguh terkejut itu . Terus di peluk bahu perempuan gempal itu . Kesian Mak Mah . Gila pucat muka orang tua itu!
            “ Saya bergurau ajelah , Mak Mah!” Katanya sambil gelak-gelak kecil . Mak Mah terus pukul lengan Johanna dan berlalu pergi ke dapur . Kepala di geleng . Betullah si Johanna ni . Buat dia terkejut saja . Seram juga tengok muka Tuan Syed Harraz tadi .
            Yang si Johanna ni pulak boleh aje selamba cakap macam tu . Menggeleng lagi kepala Mak Mah bila mengingatkan kejadian tadi . Johanna.. Johanna…
            “Very funny…” Suara Syed Harraz yang garau dan dalam itu buat Johanna terhenti ketawa. Dia berdehem perlahan dan memandang wajah mamat jambang itu semula .
            “Awak buat masalah ke kat rumah akhlak tu?” Tanya Syed Harraz lagi . Johanna diam dan memikirkan apa kena-mengena lelaki jambang ini dengan Rumah Akhlak Mulia itu?
            “Kenapa tak jawab? Saya tanya ni .” Mata Syed Harraz tegak memandang Johanna. Johanna menghela nafas halus .
            “ Gua bergaduh … pukul orang . Lepas tu umi hantar wa ke sini suruh tolong Mak Mah selama satu bulan atau lebih . Terletak kat tangan lu …” Bersahaja saja Johanna memberitahu apa yang dia sudah lakukan di rumah akhlak itu .
            “Gua?” Kening Syed Harraz sudah terjongket sebelah . Tak sangka budak gothic itu boleh berbahasa begitu dengan dia . Johanna diam dan memandang muka mamat jambang itu saja. Buat muka kering .
            “Saya memang minta Umi Zakiah carikan saya seseorang yang boleh membantu Mak Mah sebab dia dah tua nak buat kerja berat . Tak sangka umi hantar budak gothic pada saya.” Syed Harraz senyum sinis memandang Johanna dan sesekali pada mee hoon yang dia ceduk ke dalam pinggannya .
            “Gua bukan budak gothic . Gua rock!” Mendatar saja Johanna menjawab . Gothic dengan rock pun tak tahu nak bezakan . Huh!
            “Saya nak awak tolong Mak Mah buat kerja di bahagian atas . Bilik saya tu perlu di kemaskan setiap hari . Alas tilam tu kena tukar seminggu dua kali . Bilik air cuci setiap hari . Bersih atau tidak , kena cuci juga . Lepas tu , kat bahagian luar tu . Tolong sapu daun-daun kering. Pagi dengan petang . Tugas awak bermula dari pukul lapan sampai lima . Kalau saya tak balik lagi . Tunggu saya . Tak kira saya balik lewat atau tidak . Saya nak tengok kerja awak . “ Kata Syed Harraz dengan tegas . Johanna mengangguk sedikit . Tak bercakap apa .
            “Mak Mah!” Panggil Syed Harraz agak kuat . Segera perempuan gempal itu muncul dari ruang dapur .
            “Ya , Tuan Harraz?”
            “ Nanti  Mak Mah suruh dia buat kerja kat bahagian atas . Mak Mah tak payah nak turun-naik lagi dah . Budak ni dah ada . Kalau dia tak buat kerja , beritahu saya .” Mata hitam Syed Harraz merenung muka Johanna . Mak Mah mengangguk saja .
            Johanna ingatkan mamat jambang itu sudah selesai memberi segala arahan  . Jadi dia nak belah dari situ . Malas nak tengok muka Tuan Harraz yang kerek  dan poyo itu . Macam bagus aje!
            “Eh , nak ke mana pulak tu? Saya belum habis lagi!” Kata Syed Harraz , bertempik sedikit . Johanna terhenti melangkah dan menoleh memandang Syed Harraz semula.
            “Ada lagi ke ? Gua  ingat lu dah habis cakap , bro!” Jawab Johanna selamba .
            “Bro? Awak tahu tak awak tengah bercakap dengan siapa?” Tanya Syed Harraz. “ Saya ni majikan awak . Tolong hormat sikit . Panggil saya Tuan , faham? Tuan Harraz!” Sambungnya lagi .
            “ Hek eleh , sekarang ni bukan zaman jajahan , bro . Nak panggil tuan bagai . Kita nikan dah merdeka . Lu dengan gua sama aje . Cuma , gua ni tak kaya . Lu pulak orang kaya kerek!”Balas Johanna berani . Buat beberapa ketika Syed Harraz seolah terkaku di tempatnya . Sebab tak sangka budak gothic itu boleh cakap begitu dengan dia . Kemudian dia tersenyum sinis.
            “Lu-gua tu bukan bahasa kita , sis . Gaya kau ni pun bukan gaya kita . Tak payah kau nak ajar aku pasal bab sejarah ni . Jajah atau tak , kau kena panggil aku ni Tuan Harraz sebab aku bos kau mulai saat ni .”
            “Apa-apa ajelah , bro!” Balas Johanna , malas nak bertekak dengan mamat budget bagus ni . “ Ada apa-apa lagi yang lu nak sambung , Tuan Harraz?” Tanya Johanna , sinis . Syed Harraz sudah menjeling tajam kat dia .
            “Ada . Come follow me.” Syed terus bangun berdiri dan menggamit Johanna mengikutnya . Johanna tanpa berfikir panjang terus ikut dia dari belakang . Mereka keluar dan berdiri di ruang depan . Syed Harraz sudah menunjukkan garaj tempat letak keretanya .
            “Kau nampak kereta-kereta kat bawah tu?” Dia menoleh pada Johanna yang sudah berdiri di sebelahnya . Gadis itu mengangguk .
            “ Aku nak kau cuci semua kereta-kereta aku yang sebanyak tiga buah itu . Tapi yang satu warna perak tu tak payah sebab aku nak guna . Kau cuci yang BMW dengan Audi tu dulu .” Arah Syed Harraz lagi.
            “Wei, lu biar betul . Gua datang sini sebab nak tolong Mak Mah buat kerja rumah , faham bro? Bukan nak cuci kereta lu !” Johanna sudah bercekak pinggang mendongak pandang dia .
            “Itu juga termasuk dalam skop kerja kau sekarang . Faham tu , Cik Johanna?” Tanya Syed Harraz dengan kening terangkat dan merenung tepat ke mata gadis gothic itu .
            “Fahamlah!” Jawab Johanna keras . Hati sudah berdongkol . Mamat jambang ni memang dah lebih . Aku calar-calarkan kereta dia tu baru tahu!
            “ Jangan nak mengutuk aku . Dan jangan terfikir pun nak calarkan kereta aku . Kalau aku nampak , jaga kau!” Balas Syed Harraz , tak beri peluang juga . “ Dan lagi satu , kalau nak jawab tu , cakap , Faham , Tuan Harraz . Macam tu!” Sambungnya lagi . Hati terasa panas saja bila melihat budak gothic itu yang bersahaja saja mukanya .
            “Okay, bro!” Johanna terus angkat kaki dan masuk ke dalam semula meninggalkan Syed Harraz yang sudah tercengang . Budak ni memang langsung tak takut dengan dia .
            “I am not your bro!” Syed Harraz sudah bersuara keras . Johanna  sudah angkat tangan dan belah macam itu saja tanpa minta izin dekat dia . Merengus keras Syed Harraz melihat kelakuan budak perempuan gothic itu .
            Mak Mah sudah mula hendak mengemas meja makan. Dia tengok sarapan langsung tak berusik . Betul-betul Si Tuan Harraz ni bagi syarahan dan aturan kerja buat Johanna tu .
            “Mak Mah , saya pergi dulu . Suruh aje dia buat kerja . Budak ni dari rumah akhlak sana . Jadi kita kena bentuk sikit akhlak dia ni jadi elok . Beritahu dia bilik kerja saya jangan berani-berani nak masuk . Saya tak akan ulang balik apa yang saya cakap ni .” Kata Syed Harraz sambil mencapai beg dan baju kot dia . Muka sudah masam semacam . Entah apa yang budak Johanna tu buat pun Mak Mah  tidak tahu .
            Hai , nampaknya kat dalam rumah ni sudah tambah satu lagi kepala batu . Bukan kepala batu . Tapi kepala biol! Rasa macam nak meriah saja rumah besar ini nanti . Mak Mah sudah tersenyum .
            Dari bahagian depan hingga ke belakang rumah Johanna mula melakukan tugasnya pada hari pertama . Pagi-pagi sudah buat senaman tak standard ni . Menyapu!
            Halaman rumah Tuan Syed Harraz ini memang luas macam padang bola . Tapi yang ada hanya gelanggang bola keranjang . Agaknya mamat jambang itu suka main bola keranjang . Ni , petang-petang boleh main basketball memang best , bisik Johanna ketika berdiri tegak memandang jaring bola yang tergantung . Okay , besok kita bawa bola , Jo . Takkan mamat jambang tu nak marah kita main kalau dah habis buat kerjakan?
            Hampir tengahari barulah Johanna masuk ke dalam rumah . Halaman sudah siap dia kerjakan . Kali ini nak buat bahagian atas pula . Dia melangkah ke dapur . Mak Mah sedang sibuk mencuci pinggan .
            “ Jo , makan dulu . Lepas tu baru sambung buat kerja balik .” Kata Mak Mah . Johanna senyum . Memang dia rasa lapar sejak tadi . Tapi sebab nak kena menghadap ‘anak raja arab’ itu, niat lapar di telan saja .
            Johanna terus ambil pinggan dan menceduk mee hoon goreng Mak Mah . Punggung di labuhkan ke kerusi dapur dan mula menyuap . Sedap sungguh masakan Mak Mah ni . Macam masakan arwah nenek dia . Mak Mah menuangkan secawan kopi pada Johanna .
            “Terima kasih , Mak Mah .” Ucapnya dengan mulut penuh . Menggeleng kepala Mak Mah melihat gelagat Johanna yang menyumbat penuh mee hoon itu ke dalam mulutnya . Memang tak sopan langsung budak ni .
            Selesai saja makan , dia mula nak menyambung kerja semula .
            “Mak Mah bilik bos kat sebelah mana?” Tanya Johanna, sebelum keluar dari dapur .
            “ Belah kanan nombor dua . Kat tengah-tengah tingkat atas tu . Masterbed room.” Beritahu Mak Mah . Johanna mengangguk. Okay , dia melangkah mendaki tangga untuk ke tingkat atas . Rumah ini memang besar . Tapi yang tinggal hanya Tuan Syed Harraz dan Mak Mah . Kepala meneliti setiap ruang tingkat atas itu . Ada ruang tamu kedua yang agak kecil sedikit dari ruang tamu tingkat bawah . Ruang santai menonton tv juga nampak simple .
            Johanna melangkah ke sebuah bilik yang Mak Mah katakan . Pintu bilik di buka dan mata Johanna terus terbuka luas . Pergh! Ini bilik mamat jambang tu? Besar gila . Kaki di bawa masuk ke bilik yang luas dan besar itu . Siap ada lampu chandelier lagi .

            Sebuah katil saiz king terletak di tengah-tengah bilik itu . Ada night stand di kiri-kanan katil itu . Almari pakaian yang besar dan berwarna putih . Ada sebuah meja tulis yang agak besar dan ruang untuk menonton televisyen juga ada di situ . Kagum Johanna melihatnya . Dia ni hartawan atau jutawan? Sure bini ramai keliling pinggang ni . Bukan isteri …Oooppss..

No comments:

Post a Comment