Thursday 9 April 2015

KAU SELALU ADA BAB 7

BAB 7
            Aku meneliti bilik tidur Encik Ammar . Besar satu , luas pun satu dan cantik . Bilik utamalah katakan . Tapi satu aje yang tak cantik , bilik itu bersepah dengan baju-baju dan seluar di lantai dan di atas katil ada tuala mandi dan jubah mandi . Aku melangkah dan meneliti ruang bilik itu . Sangat sederhana tapi nampak mewah . Ada sebuah katil saiz king di tengah-tengah bilik dan gambar Encik Ammar sedang berpeluk tubuh dengan pakaian gaya koperat dia . Kacak? Memang kacak suami aku ni . Dan , Kak Najwa tu memang rugi . Bukan rugi sikit . Tapi rugi banyak! Di beri peluang berkahwin dengan anak dato’ tapi dia tolak mentah-mentah sebab mengejar cinta si Faiz Hamdan yang baru di kenali itu .
            Telefon bimbitku bergetar di dalam poket seluar jean aku . Segera aku tarik keluar dan melihat skrin . Ada mesej dari encik suami rupanya . Apalagi yang dia mahukan ?
            Ada x saya ucapkan terima kasih pada awak hari ini , Iman ? Kalau x lg , sy ingin mengucapkan terima kasih kerana menghangatkan malam saya semalam . Dan , terima kasih sebab sudi menjadi isteri kepada Ammar Hafiz . Sy sangat gembira sekarang sebab sudah punya isteri yang akan menjadi peneman hidup saya selamanya .
            Walaupun awak x syng sy , tapi x apa . Kasih-sayang boleh di pupuk perlahan2..
       P/S : Sorry , bilik bersepah sikit sebab  terburu-buru nak bernikah..x smpt nk kemas .Tapi apa gunanya isterikan , Iman Sayang?
            Aku tersenyum sendiri bila membaca ayat-ayat yang tertera di dalam handfon aku itu . Aku pula mula menekan huruf-huruf untuk membalas jawapan Encik Ammar itu .
            Encik Ammar , sebagai suami sy , sy wajib mentaati awk selagi ia tak bercanggah dengan hukum agama . Satu lagi , mana awak tahu sy x syng awk? Sebagai isteri pula , sy wajib mencintai awk . Tp itu mungkin memakan masa …
            P/S : Sy bkn bibik awk!!
            Aku hantar mesej itu kemudiannya  dan mula mengutip baju-baju , seluar dan seluar kecik encik suami dan aku sumbatkan ke dalam bakul . Penuh ! Entah bila kali terakhir dia cuci baju ya ?
            Langsir bilik aku selak ke tepi untuk memberi sinar matahari masuk ke dalam . Aku toleh memandang katil itu pula . Segera aku menghampiri dan terus menanggalkan sarung bantal , kain cadar dan selimut . Aku longgokkan di sebelah bakul baju kotor tadi dan melangkah ke almari pakaian pula . Menggeleng kepala aku tengok baju-baju Encik Ammar yang sudah berselerak dan tidak tersusun itu . Ini mesti main tarik aje baju tu . Mataku terus mencari alas cadar dan sarung bantal yang baru . Selama ni siapalah yang menjaga makan-pakai mamat ni ya?
            Segera aku menukar cadar baru itu dan mengelap meja kaca dan perkakas di dalam bilik itu . Selesai , aku menyapu dan mengemop lantai pula. Bilik air pula kini menjadi tumpuanku . Nasib baik bilik air ni tak tonggang-langgang . Bersih . Tapi tetap aku cuci juga dan susun barang-barang seperti syampu , krim mandian dan sabun .
            Okay , done!
            Aku bawa bakul baju kotor Encik Ammar dan sarung cadar serta sarung bantal ke dapur . Ada satu ruang kecil untuk mencuci baju . Ada mesin pembasuh dan di situ juga ada tempat menyindai baju . Terus aku masukkan baju-baju kotor Encik Ammar dan letak sabun . Aku baca info macam mana nak guna mesin itu . Aku tekan power dan air masuk ke dalam mesin basuhan.
            Aku ke ruang tamu semula dan mengemas surat-surat khabar dan majalah perniagaan yang bersepah . Entah bila tarikh surat khabar itu , aku malas nak tengok nanti kerja aku tergendala pula .
            Habis kerja di ruang tamu itu , aku tersandar kepenatan . Aku terduduk di kusyen empuk Encik Ammar . Aku capai alat kawalan tv dan buka . Ada cerita best . Layan sekejab .
            Aku terasa bagai ada sesuatu yang mengelus pipi aku . Aku buka mata perlahan dan wajah kacak Encik Ammar di depan mataku . Dia sedang tersenyum memerhatikan aku tidur . Tidur? Segera aku terbangun . Aku tertidur rupanya ! Bukan aku tengok tv ke tadi?
            “ Penat ya mengemas rumah tadi?” Tanya si dia sambil tersenyum . Dia duduk mengadap aku . Tangan dia menyelak anak rambutku yang terjuntai di dahi . Aku bangun dan duduk sambil meraup muka .
            “ Encik Ammar baru balik ke ?” Tanyaku memandangnya . Dia sudah duduk menyandar sambil berpeluk tubuh dan pandang aku .
            “You know what ? From now on , there’ll be no more Encik Ammar .. Encik Ammar ni.” Katanya dengan kening ternaik .
            “ Mulai sekarang saya akan panggil awak sayang . Tak nak Iman . Piyah lagi tak nak!”
            Piyah ? Macam payah aje nak sebut . Aku pandang dia juga dan mengangguk .
            “ Okay, saya panggil Encik Ammar , encik ajelah.” Balasku senang dan bersandar sebelah dia .
            “I’m not your boss , Iman! I mean .. sayang!” Balasnya berkerut pula . Ceh! Diri sendiri pun tersasul , nak panggil sayang konon !
            “ Encikkan memang bos saya . Suka memerintah dan suka memaksa!” Kataku pula menjelingnya .
            “ Menolong suami juga satu amal jariah jugak , Iman sayang . Senangkan nak dapat pahala ? Awak tolong saya .. bahagiakan hidup suami awak ni , awak dah boleh masuk syurga ..Insyaallah ..” Balas Encik Ammar , lalu bangun berdiri . Dia menghulur tangan padaku .
            Aku pandang dia . Tak faham . Tapi aku sambut juga huluran tangannya itu .
            “ Kan saya dah janji nak bawa awak pergi beli barang dapur . Hari ni , saya nak awak masakkan saya asam pedas ikan pari untuk makan malam kita .” Kata Encik Ammar , memimpinku hingga ke pintu .
            “ Tapi Encik Ammar , saya tak tahu masak .” Kataku pula , serba-salah dan takut nak masak. Aku masak tak pernah menjadi .
            “ Tak apa . Awak boleh belajar , Iman sayang . Nanti , awak tanya emak atau mama.” Katanya sambil tersenyum memandangku . Kami melangkah ke lif  dan masuk . Aku sudah garu-garu kepala . Macam mana nak masak asam pedas ikan pari ? Aku tahu goreng telur masak kicap atau masak maggi goreng bolehlah!
            Aku perasan Encik Ammar sudah sembunyi senyum kat aku . Ah , cubalah . Tak belajar , tak tahukan , Iman ? Itulah , masa emak ajak masuk dapur ada aje alasan kan?
            Kami melangkah bersama sambil dia menolak troli . Barang-barang basah seperti ayam , ikan pari dan udang serta daging , sudah di sumbatkan di dalam troli . Aku memilih sedikit sayur campur . Goreng sayur tu , tahulah aku . Kemudian kami membeli barangan kering pula . Nak masak asam pedas mestilah ada cili kering , bawang besar , bawang kecil , bawang putih  dan serai  serta asam jawa .
            Encik Ammar membeli keperluan yang lain juga . Memandangkan dia sudah punya teman hidup , kenalah beli barang makanan yang lain juga , katanya . Selesai berbelanja , kami pun pulang ke kondo semula . Dia menolong aku menyimpan barang-barang di dalam peti sejuk dan terus tinggalkan aku sorang-sorang  kat dapur . Aku meletakkan ikan pari yang sudah siap di siang ke dalam besen .
            “ Okay , mula-mula call emak .” Kataku sendiri . Terus aku keluarkan telefon dan dail nombor rumah abah .
            “ Assalamualaikum ..” Itu suara kak chik .
            “ Waalaikumsalam , kak chik! Ini , Iman . Mak ada?” Terus aku bertanya tanpa bertanya khabar atau apa-apa . Itu tak penting buat masa sekarang . Apa yang penting misi memasak asam pedas ikan pari !
            “ Mak ada . Kejab !”
            Lama juga aku menanti emak menyambut panggilanku .
            “ Hah , Iman . Ada apa ?” Tanya emak kat hujung talian .
            “ Emak , macam mana nak masak asam pedas ikan pari ?” Tanyaku . Emak terus ketawa mengekek . Huh , sampai hati emak aku ketawakan anak dia sendiri .
            “ Siapa nak makan ni ? Menantu mak ke ?” Tanya emak , sesekali gelak kecil .
            “ Haah , mak . Mak tolong bagi resepi macam mana nak masak . Iman tulis .” Kataku ,sudah menggagau cari buku dan pen.
            “ Ikan pari tu kena rendam dengan air asam dan air beras dulu , Iman . Bagi hilangkan hanyir ikan tu .. kopek bawang  besar sikit , bawang kecil , bawang putih…”
            Aku terus mencatitkan apa yang emak suruh aku buat . Habis mencatitkan apa yang perlu aku sediakan , aku mula memasak . Akhirnya , siaplah masakan untuk encik suami . Masakan pertama aku . Harap-harap dia tak komen . Komen sikit-sikit tak apa . Kemudian , aku goreng sayur campur pula yang aku letakkan sedikit udang .
            Jadi , lepas sembahyang maghrib , kami duduk di meja makan . Dia tengok saja lauk –lauk yang aku masak . Kemudian , dia menceduk lauk asam pedas ikan pari aku sambil pandang aku dengan pelik .
            “ Ini lauk apa , sayang ?” Dia memulakan sesi Ammar Tanya , Iman kena Jawab .
            “ Asam pedaslah!” Jawabku penuh dengan keyakinan . Dahi dia sudah berkerut semacam.
            “ Setahu abang , asam pedas tak macam ni . Macam asam rebus aje ..” Katanya , memandangku . Hilang terus senyuman penuh keyakinan aku . Asam rebus ? Lauk apa tu? Mak salah bagi resepi ke ? Atau aku yang salah buat ??
            Bila dia sudah lihat muka aku lain macam , dia terus ceduk kuah ‘asam  pedas aka asam rebus’ yang dia katakan itu , dan di letakkan ke dalam pinggan nasi dia . Dia terus gaul perlahan dan makan . Muka dia terus berubah. Dah kenapa pulak tu? Dia seolah terpaksa menelannya .
            “ Masamnya , sayang . Ini betul-betul asam masam pedas ni …” Komennya lagi . Aku sudah rasa serba tak kena . Ya Allah , apa nak jadi dengan aku ni ?
            “ Kan , Iman dah cakap . Iman tak pandai masak .” Aku sudah tolak pinggan . Tak ada selera nak makan dah . Encik Ammar sudah senyum kat aku . Dia ceduk sayur goreng pula dan makan . Dia mengangguk .
            “Yang ni sedap pulak , sayang . Abang makan sayur ni ajelah . Asam rebus tu kita simpan aje . Abang ambil ikannya aje . Tak berani abang nak ambil kuah dia banyak-banyak . Takut sakit perut pula kat ofis besok .” Katanya , bersahaja saja mukanya . Hm , sekurang-kurangnya dia habiskan juga sayur campur goreng aku .  Dia senyum pandang aku sambil makan . Aku menghela nafas perlahan . Kalau emak tahu , sure emak marahkan aku sebab tak pandai nak masak untuk suami . Lagi pulak bila suami teringin nak makan itu-ini . Rasa nak menangis sebab kekurangan diri yang satu ini pun ada .
            Encik Ammar memegang tangan aku yang terletak atas meja . Dia senyum lembut kat aku .
            “ Tak apa , Iman sayang . Belajar dari kesilapan . Buat lagi dan lagi sampai awak boleh masak asam pedas tu . Abang faham , awak masih muda lagi dan masih banyak masa untuk awak belajar ni .” Katanya , cuba menyedapkan hati aku .
            Ya , Iman . Banyak kau kena belajar dan ambil tahu . Terutamanya , apa yang encik suami suka makan dan suka buat . Aku tenung lauk asam pedas itu dan mengeluh lagi …



13 comments:

  1. Best.... kak dilla nnt sambung lagi...

    ReplyDelete
  2. Bestt..cpt smg kak dilla hehe

    ReplyDelete
  3. tq sebab sudi baca ya Wan n cayla

    ReplyDelete
  4. Kalu bule order lagi bagus hehe

    ReplyDelete
  5. Izanie Dollah.. sy baru mula nk wat manuskripnya ..hehe

    ReplyDelete
  6. mmg xsedap cam cite asam pedas tu tp ape pun ammar still sporting..

    ReplyDelete
  7. Kita pun mula2 masak asam pedas tak jadi iman, keep trying practice make perfect ok...

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. Erin sara dh ada sy up citer ammar tu sila baca ya

      Delete
  9. maaf terlambat up citer ammar ni ..kekangan tugas dan manuskrip tu yg payoh nak muat turun kisah ni ..huhu

    ReplyDelete