Tuesday 7 April 2015

ENCIK FAYED MY MAN BAB 8

Aku sangka dia nak terus hantar aku balik. Tapi bila kereta dia berhenti di hadapan restoran Warung Kita dan matanya pandang aku. Aku tahu dia ajak aku makan.
            “Saya lapar…”  Katanya sambil senyum. Yalah,  dah berlari kejar bola dan berpeluh sakan, tentu perut jadi lapar. Aku senyum juga. Kami buka pintu kereta dan beriringan masuk ke dalam restoran yang sudah ada beberapa pelanggan yang sedang menikmati makanan.  Kami cari tempat duduk dan Encik Fayed ajak aku duduk di meja paling hujung.  Nak  privacy  agaknya. Tak kisahlah. Asalkan dapat berdua dengan dia.
            Seorang pelayan datang dengan buku dan pen. Encik Fayed nak makan nasi
dengan lauk-lauk. Ini betul-betul lapar  ni. Jadi dia tempah dua pinggan nasi, sup
sayur,  ikan siakap masak tiga rasa,  ayam goreng berempah dan telur bungkus.
Pandai dia makan semua ni. Aku senyum sendiri. Air pula dia order  dua gelas jus
oren.
            “Kenapa senyum?” Tanya Encik Fayed  ,meraup rambutnya yang terjuntai di dahi ke belakang. Perasan jugak dia dengan senyuman aku.
            “Awaklah, buat saya tersenyum…” Kataku, masih tersenyum.  Kening tebal dia dah terjongket sebelah. Nampak makin kacak pulak dia buat gaya macam tu.
            “Awak nampak tak ada beza dengan lelaki lain. Maksud saya,  muka awak tu…”
            “Kenapa dengan muka saya?” Tanya dia,  berkerut.  ”Masih tak cukup kacak ke pada awak, Nur  Azah  Amira?” Dia  pegang  dagu  dia  sambil jongket  kening  sebelah .
            Aku ketawa kecil.Memang mamat ni cakap ikut suka dia dan perasan kuat!
            “Muka awak tu macam cina. Kalau orang tak kenal, mesti dia orang respect  orang cina suka masakan melayu..”  Kataku menjelaskan sambil ketawa.  Dia terus mendekatkan tubuhnya ke depan dan ketuk dahi aku dengan telunjuknya.
            “Muka cina,  muka cinalah..asalkan awak sayang saya.. Saya tak kisah apa orang lain kata..”  Balas dia selamba dan jeling manja kat aku. Aku pandang muka dia dan cuba mencari maksud dari tiap ungkapan dia.
            “Encik Fayed suka saya?” Tanyaku tanpa dapat aku fikir kemungkinannya.Adoi, Aku buat sekali lagi. Mulut aku ni memang sengaja nak memalukan tuan dia.
            Encik Fayed sudah tersenyum lebar. Lebar sangat. Aku dah bersedia .Dia mesti nak kenakan aku lagi.
            “Sukalah!  Kalau tak suka,  takkan saya nak  couple  dengan awak,  sayang!”  katanya,  sambil gelak-gelak kecil.  Aduh, kan dah kena!  Aku tutup muka dengan kedua-dua tapak tangan. Malu teramat!
            “Nur…”  Panggil dia lembut. Tapi aku tetap tutup muka. Segannya nak pandang dia sekarang ni .  Rasa nak masuk bawah meja pun ada ni.  Tangan dia segera menarik tapak tangan yang menekup muka aku.  Aku buat muka serba-salah. Garu dahi..garu kening..gosok-gosok hidung. Tapi mataku tak pandang dia. Aku tahu dia tengah tengok aku sekarang sambil senyum.
            “Nur Azah Amira..”  Nah, dia panggil aku siap dengan nama penuh. Aku pandang dia.  ”Saya suka awak. Suka sangat-sangat..”Katanya, perlahan.  Mata coklat jernih dia redup pandang aku dan bibirnya terukir senyuman sedikit.
            “Sebenarnya, sejak mula lagi…  maybe two years ago..I saw this girl..She looked so young and naïve..with her long black hair that she tide up on the back and with her baju kurung…she looked so cute…with her big black eyed and her small mouth..and when she smile at me for the first time…I feel my heart beat stopped suddenly…Do you know who she is? She is you… The girl that I was waiting that make my heart stopped  just  to see her smile…”
            Aku tak berkelip pandang dia. Dia tengah luahkan perasaan dia pada aku ke ni? Hatiku pula sudah terasa semacam bila mata coklat dia tunak memandangku.

            “Tapi…awak memang bebal ,kan?” Dia terus kutuk aku. Apa? Dia kata aku bebal? “Awak langsung tak dapat tangkap maksud kata-kata saya dan cara saya layan awakkan,  Nur Azah Amira?”  Dia macam marah kat aku.  ”Kita ni adalah bagi dia hint  macam-macam kat dia.But,noooo…dia buat bodoh aje kat saya..”

“Bila masa awak bagi  hint kat saya?” Tanyaku pula,  membela diri. Macam pelik aje kata-kata Encik Fayed ni.
            “Sayang, cara saya layan awak, senyum kat awak aje. .takkan awak tak faham?” Dia tanya aku pula.  Memanglah aku tak faham kalau dia senyum pada semua orang. Apa,  senyum pun ada kategori jugak ke??
            Makanan kami sampai dan kami membiarkan pelayan menghidangkannya di atas meja. Bau semerbak dari lauk-pauk atas meja membuatkan kami terasa lapar.

            “Let’s eat…Baca doa makan dulu…”  Dia terus menadah tangan.  Aku pun ikut sama dan mengaminkan doa dia.  Kami mula makan.
            “Hari ni, saya nak habiskan masa bersama awak. Lagi pun, hari ni hari minggu,  Nak relaks sikit,  jalan-jalan dengan awek saya. Saya nak rasa macam mana rasanya ada awek…” Kata Encik Fayed, tersenyum pandang aku. Sedikit isi ikan siakap di letakkan di dalam pinggan aku.
            “Encik Fayed tak ada girlfriend  ke sebelum ni?” Tanyaku. Aku pula mengambil
sedikit telur bungkus dan letakkan ke dalam pinggannya.  Dia tersenyum melihat aku layan dia makan.
            “No one can make my heart stopped the way you do..”  Balas dia bersahaja.  Jus
oren di sedut.

            “Saya sangat-sangat terharu..” Kataku, sambil meletakkan tapak tangan ke dadaku dan tersenyum manis. Buat  drama konon .  Lama matanya pandang aku.
            “That smile is a beautiful smile I ever saw..”  Katanya,  perlahan.
            “Thank you…Lelaki ni bukan boleh percaya sangat,  kan? Ayat semanis gula, buat orang perempuan terpikat…” Aku sindir dia. Dia hanya jongket bahu sedikit.
            “Maybe  lelaki lain kot. Tapi tidak saya.  Saya cakap apa yang saya nampak. Ada awak nampak saya puji Liyana?” Tanya dia pula.
             “Mana saya nak tahu, encik.  Belakang saya mana saya nampak. Dan lagi ,apa kena-mengena saya kalau encik nak bermanis gula dengan Cik Liyana?”
            “Awak memang bebal,kan?” Dia sudah jeling tajam kat aku.Aik, marah ke? Aku bebal ke?
            “Okay,  biar saya terus-terang saja dengan sayang saya yang bebal ni..”   Katanya. Aku sudah mencebik.  Dalam cakap sayang, dia kutuk aku bebal jugak . Adoilaa..
            “I want you to be my girlfriend.  Not Liyana or anyone else.  Faham tak ni?” Tanya dia,  serius wajahnya kini.  Sekarang baru aku faham.  Dia nak aku jadi teman wanita dia secara rasminya.  Aku angguk perlahan.  Cuba sembunyi senyum. Dalam hati dah melompat-lompat kesukaan.
            “Nak saya cakap lagi ke? Nak saya translate  ke bahasa cina atau Pakistan?” Dia tanya aku lagi.  Aku sudah menggigil menahan ketawa.  Aku geleng kepala.
            Dia angguk dan menghela nafas.  Dia tersenyum padaku.  Kami makan sambil berbual lagi. Lepas makan,  barulah dia hantar aku pulang.
            Aku masih tersenyum ketika melangkah masuk ke dalam rumah. Eh, abang Azahar tak keluar ke hari-hari minggu begini?Selalunya dia dah ‘hilang’ sejak pagi kalau hari minggu begitu. Tak dating  dengan Kak Laila,  dia keluar dengan kawan baik dia,  Abang  Adam Naufal tu.

Dia sedang menonton tv. Tapi saluran kerap di tukar. Entah cerita apa yang dia nak tengok pun,aku tak tahu.
            “Adik, along nak cakap sesuatu dengan kau.”  Kata Abang Azahar,  tiba-tiba. Aku yang baru nak melangkah ke bilik, terhenti.  Televisyen terus di tutup dengan alat kawalan.  Dia suruh aku duduk.  Macam penting aje? Aku mengambil tempat dan duduk menghadap along aku ni.
            “Along bukan nak halang kau berkawan dengan Fayed tu…” Kata Abang Azahar. Okay,  mesti ada sesuatu yang tak kena.  Aku tunggu apa yang Abang Azahar nak cakapkan.
            “Kita kena sedar diri, dik…along rasa,  baik kau putuskan apa saja hubungan kau dengan Fayed tu…  Along tahu dia baik tapi…”
            “Kenapa ni, along?” Tanyaku,  hairan melihat wajah muram Abang Azahar. Mata dia terus pandang aku. Ada sinar kemarahan, pedih dan kecewa di dalam mata itu.
            “Tadi, abang  si Fayed datang sini..”  Katanya.  Aku sudah berkerut dahi.
            “Encik Arie?” Tanyaku,  mahukan kepastian.  Abang Azahar mengangguk.
            “Dia datang dan suruh along cakap dengan kau yang dia tak suka kau berkawan rapat dengan adik dia.  Apa sebenarnya ni , dik? Along tak faham. Dia cakap,  dia dah nak jodohkan adik dia dengan orang lain. Tapi Fayed tak mahu sebab dia sukakan kau. Dia cakap kau jadi halangan untuk dia dekatkan Fayed dengan perempuan tu.  Kalau dia cakap pasal kita, abang masih boleh terima. Tapi bila dia hina abah dan kedudukan kita, dik.  Memang along marah sangat.  Dia ingat dia tu siapa?  Kalau tak sebab abah halang along tadi. Memang pecah dah muka dia along belasah.”  Kata Abang Azahar, dengan wajah tegangnya.
            Terkejut aku mendengar cerita Abang Azahar.  Macam tu sekali tindakan Encik Arie.  Demi maruah dia dan kemahuan dia yang hendak menyatukan Encik Fayed dan Cik Liyana sanggup dia mencari rumah aku dan menghina abah??  Hati tiba-tiba terasa pedih dan rasa bersalah pada abah.  Kesian abah kena hina sebab dia tak mampu nak ‘mengkaya’kan anak-anak dia.

            “Along nak kau fikir baik-baik.   Along  kalau boleh tak nak kau berkawan rapat lagi dengan Fayed tu. Along tahu dia baik. Tapi … .abang dia yang along geramkan sekarang ni.  Kita kena sedar diri, dik. Demi abah, kau fikirlah apa yang baik. Kau tak nampak macam mana rupa abah masa lelaki tu hina abah, yang abah tak tahu nak kawal anak perempuan abah,  tak tahu menilai diri abah sendiri…Hati along sakit sangat. Kalau hati along aje dah rasa macam ni… apalagi hati abah.” Kata  Abang  Azahar , memegang  dadanya .
            “Kalau kau nak sangat berkawan dengan lelaki. Tu,  Adam Naufal tu..dah lama suka
kat kau.  Along nak kau berkawan dulu dengan dia dan lupakan Fayed!”  Kata Abang Azahar lagi.  Terus dia bangun dan pergi dari situ.  Beberapa minit aku terdengar bunyi enjin kereta dan kemudian hilang.

Aku masih duduk di situ,  memikirkan tiap baris kata-kata Abang Azahar tadi. Ya Allah,  apa yang harus aku lakukan?  Hati aku baru nak merasa bahagia bersama Encik Fayed.  Tapi dalam sekelip mata ia sudah hilang lenyap macam tu saja.
            Setitis air mata aku jatuh ke tapak tangan.  Aku sudah tak tahu apa yang harus aku buat

No comments:

Post a Comment